Følg oss på

 
 
Mange av rommene i barnehagen er bygget med spesielle formål. Dette for å kunne gi barna et bedre og mer allsidig tilbud. For å beskrive dette på best mulig måte kan vi si at Ødegården barnehage er en avdelingsbarnehage, hvor barna kommer til aktivitetene og ikke motsatt. Mange barnehager har jo avdelingsrom, hvor barna har tilhold store deler av dagen. Aktivitene blir da hentet inn til barna. Det sier seg selv at bredden og kvaliteten blir bedre, når aktiviteten er "en fast installasjon".
Her kan du se og lese mer om rommene våre:
 
 
rommene vaare
 
Sanserommet:
Sanserom bygger på ideene fra Snoezelen, tenkingen som dukket opp i Nederland på 70-tallet. Ordet er sammensatt av to ord: Snuffelen = snuse og doezelen = døse. Gjennom ”snusing” aktiviseres flere sanser aktivt for å motta inntrykk fra omverdenen. Gjennom ”døsingen” dempes sanseinntrykk som hjernen mottar. Dermed kan inntrykk som er unødvendige tas bort. Snoezelen er blitt beskrevet som et ”sanserike” eller ”opplevelsesrike”. Vårt sanserom er et hvitt rom innredet med myk sofa, duftlys, ulike lyseffekter og myke tekstiler med ulik struktur. Vi bruker rolig musikk eller hører på lydbok. Ved bruk av sanserom vil barna få mulighet til å bruke og utvikle fantasien. Dette ved at barna får gode muligheter til å drømme seg bort og foreta seg en reise, kanskje til eventyrland?
Med sanserommet ønsker vi at barna skal kunne få bruke sansene i et rolig miljø. På denne måten får man brukt sansene optimalt uten andre forstyrrelser for hjernen. I dette rommet er det alltid små grupper av gangen.
 
Formingsrommet:
Dette er rommet hvor barna bruker sin fantasi og kreativitet. Det er et sted med mulighet for fordypning, ro og mulighet for å jobbe sammen i små grupper. Her har vi en masse forskjellige materialer. Alt fra papp og papir til filt og garn til ting vi finner ute i naturen.
 
Vannlekerommet:
I Vannlekerommet er det ett plaskebasseng hvor barna kan leke og bli trygge i og med vann. Vannlekerommet har 2 store dusjhoder som lar vannet sildre ned på barna. Ubevist gjør det dem mer komfortable i vannet.
De kan leke med forskjellige badeleker og seile med båtene.
Vannet kan også tappes ut, og da kan barna bruke rommet som malerrom. Barna kan da male med hele kroppen. Da er det bare å spyle rommet etterpå. Vi trenger vel ikke si at dette er et av barnas favorittrom.
 
Forskerrommet:
I forskerommet utfører barna eksperimenter for selv å se sammenhengen i hendelser og opplevelse. Vi ser nærmere på de fire elementer som jord, luft, ild og vann og tar med ting fra naturen til forskerrommet og lar barna undersøke og undres over naturen. Det bor en liten forskerspire i ett hvert barn.
 
Språk- og musikkrommet:
Språk- og musikkrommet er et rom med materiell til hjelp for både barnas språkutvikling og motoriske utvikling. Dette rommet brukes av små grupper av gangen, men blir brukt av alle, store og små. Her er fokuset å lære språket på en positiv og morsom måte hvor barnet vil være en aktiv deltaker.
 
Mediateket:
På Mediateket har vi digitale verktøyer. Vi har bla et SMART-bord, iPad’er, PC med storskjerm, digitalt forstørrelsesglass, animasjonsstudio mm. Vi lager enkle animasjonsfilmer og undersøke forskjellige ting gjennom digitalt forstørrelsesglass. Vi bruker også iPad og data til pedagogiske lek- og lærespill og skoleforberedende aktiviteter.
 
Gymrommet:
Gymrommet gir barna mulighet til å bruke kroppen sin på ulike måter. De lærer seg grunnleggende motoriske ferdigheter, som for eksempel de minste som skal lære seg å gå, løpe, krabbe, hoppe, rulle osv. Barna lærer seg selv å kjenne på denne måten.
Barnas kontakt med andre barn starter også ofte ved kroppslig kontakt. De skal røre ved, ta på osv. I gymrommet skal barna finne gleden ved å bruke kroppen sin både i frilek og tilrettelagte aktiviteter. Her skal vi kunne spille ball, hoppe tau, klatre i ribbevegg, turne, balansere på benk, danse til musikk med mer. De store kan kanskje leke sisten og ha forskjellige sangleker. Målet med fysisk aktivitet er at det skal være gøy for både store og små.
 
Snekkerverkstedet:
I dette rommet jobber vi spesielt med alt av trevirke. Her sager, spikker, hamrer og bygger vi. Vi bygger bl.a. fuglekasser, lager fjøl, lager et dukkehus eller bare slår i en spiker i en plankebit. Det er små grupper barn med på dette rommet.
 
Keramikkverkstedet:
Barna elsker å være på keramikkverkstedet. Her kan de kose seg med leire, de kan forme, lage og grise masse. De får muligheten til å sanse, ha opplevelser, eksperimentere, kommunisere, være sammen og å være kunstnere. Her lærer de om former og litt om farger. Det viktigste redskapet vil være hendene og leire. Vi bruker kniver, kjevler, former og objekter til å trykke med. Vi tar også en liten bit av naturen med inn og bruker den også. Rabarbrablader blir til fantastiske fat.
Barna får mange erfaringer om leirens egenart og mulighet for å finne et eget uttrykk. Vi har også en liten kunstutstilling i ny og ne. Det hender også det blir en liten overraskelse med hjem også.